کلاژن چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد؟

کلاژن

کلاژن و جوانسازی چیست و آیا واقعا برای سلامتی شما مهم است؟

با بیان کلمه کلاژن شما احتمالاً به پاسخ سوال (کلاژن و جوانسازی چیست؟)فکر می کنید زیرا هر زمان که کسی در مورد پیری پوست صحبت می کند از این کلمه نیز یاد می شود. درست است که این پروتئین در جوانی پوست شما نقش دارد، اما نکات بیشتر و اساسی تری در مورد اهمیت آن وجود دارد. کلاژن یک پروتئین است که از سه آمینو اسید گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین تشکیل شده است و یکی از اجزای سازنده اصلی پوست ما است ودر استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های ما نیز یافت می‌شود.کلاژن ۷۵ درصد از ساختار  پوست را تشکیل می دهد.

کلاژن چیست

کلاژن چیست؟ آیا بخش اساسی پوست شما را دربر می گیرد؟

اگر آن را به عنوان چارچوب تشک در نظر بگیرید فنرها الیاف الاستیک هستند و مواد پرکننده آن اسید هیالورونیک می باشند.متأسفانه، با افزایش سن شروع به تحلیل رفتن می‌کند و ژنتیک شما می‌تواند روی سرعت این تخریب تأثیر بگذارد؛چه عواملی در از بین رفتن کلاژن در پوست نقش دارند؟

  •  بدن ما سال به سال کلاژن را از دست می دهد و با کیفیت پایین تری تولید می کند.
  • رادیکال های آزاد به آن آسیب می رسانند.
  •  عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش یا آلودگی باعث تخریب کلاژن می شود.
  • عادات بد سبک زندگی مانند سیگار کشیدن در این امر بسیار موثر است.
  • رژیم غذایی نامناسب (مثلاً رژیم غذایی سرشار از قند) همگی باعث تشکیل رادیکال های آزاد می شوند که تجزیه کلاژن را سرعت می بخشد.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای پوست خود انجام دهید این است که هرگز سیگار نکشیدو یا اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن به رادیکال های آزاد اجازه می دهد تا به فیبرهای کلاژن حمله کنند و آنها را ضعیف و بی کیفیت می کند،جای تعجب نیست که پوست افراد سیگاری آسیب دیده و چروکیده به نظر برسد، به خصوص در اطراف دهان.

ساختار بافت کلاژن چیست؟

مولکول های آن به شکل یک مارپیچ سه گانه است که با سایر مولکول های کلاژن در پوست ترکیب می شود و ساختارشبکه ای مانند در درم-که لایه ای ازبافت پوست در زیر اپیدرم  پوست است – تشکیل می دهد .کلاژن به بافت‌های بدن ساختار، انسجام و استحکام  می‌دهد. در پوست، شبیه به لایه ای از چرم است و هنگامی که با الیاف الاستیک مخلوط می شود نیز به پوست استحکام و انعطاف می دهد.وقتی کلاژن در پوست شروع به تحلیل می‌کند و سطح آن در بدن کاهش می‌یابد، شما ممکن است متوجه چین و چروک، تاندون‌ها و رباط‌های سفت‌تر،عضلات ضعیف‌تر، درد مفاصل و حتی مشکلات گوارشی شوید.

کلاژن چیست

  کلاژن برای سلامت بدن شما حیاتی است.

مصرف حداکثر ۱۰ گرم پپتید کلاژن در روز می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی،آبرسانی و تراکم کلاژن پوست کمک کند.مصرف کلاژن هیدرولیز شده همچنین می تواند بدن را از ایجاد ملاسما (مشکل پوستی که با تکه هایی از تغییر رنگ روی صورت مشخص می شود) که ناشی از اشعه ماوراء بنفش است؛محافظت کند و این فرآیندبه طور بالقوه به لطف اثرات آنتی اکسیدانی این ماده طبیعی در پوست صورت می گیرد.

وقتی صحبت از درد مفاصل به میان می آید، مطالعه ای که در ژانویه ۲۰۱۷ در مورد ۱۳۹ ورزشکار بزرگسال جوان مبتلا به زانو دردکه روزانه ۵ گرم پپتید کلاژن به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. در مقایسه با گروه دارونما، گروهی که مکمل دریافت کرده بودند، درد مفاصل کمتری را در حین ورزش تجربه کردند،و این امرشاید به این دلیل که پروتئین ها باعث ترمیم آسیب های ریز در غضروف شده و التهابی را که به ناراحتی کمک می کند، کاهش می دهد.

بر اساس مطالعه ای در ژانویه ۲۰۱۸ می توان نشان داد که زنان یائسه ای که کاهش تراکم استخوانی مرتبط با افزایش سن را داشتند و به مدت یک سال ۵ گرم از پپتیدهای کلاژن خاص مصرف کردند، از افزایش استخوان سازی در ستون فقرات و لگن بهره مند شدندو کلاژن مزایای بالقوه ای برای استخوان ها دارد

 یکی از مزایای شگفت انگیزتر که ممکن است برای سلامت قلب و عروق شما باشد. بر اساس یک مطالعه کوچک بر روی بزرگسالان سالم در ماه مه ۲۰۱۷ منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که تری پپتید کلاژن و جوانسازی را به مدت شش ماه مصرف کردند، در کلسترول و سفتی شریانی بهبود یافتند که نشان می‌دهد  ممکن است به کاهش خطر بیماری عروق کرونر کمک کند. .

فواید بیشتر  کلاژن چیست؟

هر سال بعد از ۳۰ سالگی، ما کلاژن زیادی را از دست می دهیم و توانایی ما برای تولید کلاژن با کیفیت بالا می تواند کاهش یابد و استفاده از مواد موضعی توصیه می شود که تولید آن را افزایش می دهد تا به  بازسازی ذخایر کلاژن و جوانسازی کمک کندکه رتینوئیدها یا رتینول ها هستند که اغلب در کرم ها و سرم های ضد پیری فرموله می شوند. مطالعه ای که در مارس ۲۰۱۶ نشان داد که اسید رتینوئیک و رتینول سنتز کلاژن .و جوانسازی را در پوست تحریک می کنند.

 استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید گلیکولیک و پپتیدها می تواند باعث تشکیل این مورد شود. چندین روش درمانی وجود دارد که در مطب نزد متخصص پوست انجام می شود و به افزایش کلاژن کمک می کند.مطالعات ثابت می‌کنند که روش‌های مختلف از جمله لیزر، فرکانس رادیویی ، اولتراسوند ، میکرونیدلینگ و پرکننده ها قادر به افزایش تولید آن و بهبود ظاهر پوست هستند.

کلاژن چیست

نقش حفظ یک رژیم غذایی سالم در تولید کلاژن چیست؟

غذاهای غنی از پروتئین آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن شما را برای تولید تامین می کنند،همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، روی و مس نیز کمک می کند. برای به حداکثر رساندن تولید کلاژن و جوانسازی ، از یک رژیم غذایی متنوع سر شاراز غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و آجیل استفاده کنید.

از یک ضد آفتاب با طیف وسیع حداقل SPF 30 استفاده کنید.

این بهترین راه برای تضمین کلاژن سالم است و بایدحتما آن را هر روز بر روی پوست خود مصرف کنید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول عمر به طور مداوم افزایش می‌یابد. اولین خط دفاعی شما این است که از کلاژنی که دارید محافظت کنید، نه اینکه بعداً عادات بد محافظت از آفتاب را جبران کنید.

با ماساژ مراقبت ازپوست خود را تمرین کنید.

داده‌های کمی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ منظم پوست ممکن است به تشویق تشکیل پروکلاژن ۱ و افزایش مزایای کرم‌های ضد پیری کمک کند.

 بر خلاف تولید کلاژن طبیعی بدن خود عمل نکنید.

 کاهش مصرف الکل و ترک سیگار در این فرآیند بسیار مهم و اساسی هستندکه این دو عادت با از دست دادن کلاژن مرتبط هستند که منجر به ایجاد چین و چروک در پیشانی، بین ابروها، در پای کلاغ می شود و خطوط “لبخند” را عمیق تر می کنند.

کلاژن

مصرف قند را محدود کنید.

مصرف قندبیش از حدکه باعث ایجاد گلیکاسیون پیشرفته می شود و روی پوست تاثیر مستقیم دارد که از بین می بردو پوست را به سمت وسوی پیر پوستی (ageing) سوق می دهد.

 انواع مختلف کلاژن چیست؟

بر اساس یک مرجع ومنبع موثق ۲۸ نوع کلاژن وجود دارد،که انواع ۱، ۲، و ۳ فراوان ترین آن ها در بدن هستنداز آنجایی که این ۲۸ نوع کامل یک لیست طولانی از انواع به ما ارائه می دهد، ما در این مقاله به سه مورد از برجسته ترین آنها و جایگاهی که آنها در بدن ما دارند اشاره می کنیم.

  • نوع ۱: کلاژن اصلی موجود در پوست و همچنین در تاندون‌ها، استخوان‌ها، رباط‌ها، دندان‌ها و بافت‌های همبند خاص یافت می‌شود
  • نوع ۲: غضروف را می سازد و در چشم یافت می شود.
  • نوع ۳: این نوع کلاژن پوست، ماهیچه ها و رگ های خونی را نیز می سازدکه بر اساس تحقیقات، این نوع کلاژن به دلیل نقش آن در جنین زایی و زندگی اولیه نوزاد، گاهی اوقات “کلاژن نوزاد” نامیده می شود.

روش های دریافت بیشتر آن چیست؟

شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند توجه شما را در مورد تقویت کلاژن و جوانسازی – چه به صورت موضعی یا از طریق مکمل یا غذا -جلب کنند کم نیستندواینکه شما باید در مورد هر یک از آنها اطلاعات کاملی  داشته باشید حائز اهمیت می باشد،اما در مورد چگونگی ترکیب بهتر کلاژن در درمان‌های موضعی، تا به امروز تحقیقات کافی وجود ندارد.

کلاژن

  • پودرها و کپسول های کلاژن و جوانسازی اخیراً به عنوان افزودنی به قهوه و اسموتی ها مرسوم شده اند. شواهدی وجود داردمبنی بر اینکه مکمل های خوراکی، از جمله نوع کلاژنی که اغلب در پودرها یافت می شود، در کاهش ظاهر پیری امیدبخش هستند.پودر کلاژن یک پروتئین است، و وقتی آن را می خوریم، بدن ما آن را مانند هر منبع پروتئین دیگری مانند مرغ یا ماهی هضم می کند. پودر کلاژن مستقیماً به پوست نمی رود و آن را حجیم نمی کند.
  • کرم ها و روغن های کلاژن کرم های پروکلاژن موجود در بازار ادعا می کنندکه علائم پیری را با صاف کردن چین و چروک ها کاهش می دهند وحاوی کلاژن مصنوعی هستند که رطوبت را در پوست حفظ می کنند و اثری حجیم سازی ایجاد می کنند.
  •   برخی از افراد نوشیدن آب استخوان را انتخاب می کنند که مملو از کلاژن استخوان های حیوانات است اگرچه ممکن است منبع غذایی کلاژن باشد،لیکن نوشیدن آن و فواید ضد پیری برای پوست شما هنوز ثابت نشده است.

 برخی از عوارض و خطرات جانبی کلاژن چیست؟

به طور کلی، خطرات ذاتی مرتبط با این مسئله وجود ندارد و جزء مهم یک بدن سالم است. اما اگر مکمل‌های آن را مصرف می‌کنید، بدانید که مکمل‌های رژیمی قبل از فروش نیازی به اثبات بی‌خطر بودن دارند. اگر علاقه مند به مصرف مکمل کلاژن و جوانسازی  هستیدحتما از تیم مراقبت های بهداشتی خود برای انتخاب یک مکمل با کیفیت بالا از یک برند مورد اعتماد مشاوره بگیرید. همچنین شایان ذکر است که منبع کلاژن مهم است. برای مثال، اگر به تخم مرغ یا ماهی حساسیت دارید، در معرض خطر واکنش جدی به کلاژن به دست آمده از آن غذاها هستیداز مصرف آنها جدا خودداری کنید.

همچنین می توان به این موضوع اشاره کرد که ما درکلینیک پوست و زیبایی ترمه سعی بر آن داریم که با استفاهده از روشهای روز دنیا بدون  انجام عمل و دوره های نقاهت خدمات تهاجمی مراقبت از پوست شما را در حفظ کلاژن و جوانسازی پوستتان یاری کنیم و فرآیند پیری پوست را برای شما به تعویق بیا ندازیم؛برای مشاوره ایگان و رزرو وقت با ما از طریق لینکهای موجود در سایت همراه باشید.

                                                                                   منبع:www.everydayhealth.come

هیالورونیک اسید هیالورونیک اسید و نقش آن در ابرسانی پوست 

پلاژن تراپی پلاژن تراپی پوست 

جوانسازی پوست جوانسازی پوست 

اشتراک گذاری

Share on facebook
فیس بوک
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
Share on whatsapp
واتس اپ

5 پاسخ

  1. گروه ترمه عالی و کارآمد
    من از کلیه خدمات انجام شده رضایت کامل رو دارم
    با آرزوی بهترین ها برای شما 👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

افتتادگی پوست

راه های درمان افتادگی پوست

۵  راه درمان افتادگی پوست با افزایش سن ، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست میدهد واین عامل باعث افتادگی میشود . همچنین کم